پیشنهاد 2/6 میلیارد دلاری هند برای توسعه "فرزاد B"


در حالي که مذاکرات ايران و هند بر سر قيمت گذاري گاز به بن بست خورده است، شرکت او ان جي سي ويدش پيشنهاد کرده که ۶.۲ ميليارد دلار در توسعه ميدان گازي فرزاد ب در خليج فارس سرمايه گذاري کند و بازاريابي گاز اين ميدان را به تهران واگذار کند.
به نقل از پايگاه خبري پي تي آي، در حالي که مذاکرات ايران و هند بر سر قيمت گذاري گاز به بن بست خورده است، شرکت او ان جي سي ويدش پيشنهاد کرده که 6.2 ميليارد دلار در توسعه ميدان گازي فرزاد ب در خليج فارس سرمايه گذاري کند و بازاريابي براي گاز اين ميدان را به خود تهران واگذار کند.
شرکت او وي ال سال گذشته اعلام کرد که بهترين پيشنهاد خود مبني بر سرمايه گذاري 11 ميليارد دلاري در توسعه ميدان گازي فرزاد ب و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم جهت صادرات گاز اين ميدان را به تهران ارائه کرده، اما ايران به دليل اختلاف نظر بر سر قيمت گذاري گاز، از اعطاي امتياز توسعه اين ميدان به شرکت هندي خودداري کرده است.
اکنون در حالي که مذاکرات در آستانه شکست قرار گرفته، به گفته منابع آگاه، شرکت او وي ال پيشنهاد کرده که تنها در بخش بالادستي يعني توليد گاز از اين ميدان مشارکت نمايد و بازاريابي گاز توليدي را به خود ايران واگذار نمايد. هند اميدوار است. در جريان سفر حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران به هند، پيشرفتي در اين مذاکرات حاصل شود.
بر اساس اعلام شرکت او وي اي، بخش بالادستي هزينه‌اي 6.2 ميليارد دلاري خواهد داشت و 5 ميليارد دلار ديگر هم براي ساخت تاسيسات صادرات ال ان جي لازم است. منابع مطلع گفتند، در حالي که ايران معتقد است که سرمايه گذاري بالادستي نبايد بيشتر از 5.5 ميليارد دلار باشد، اين کشور مي‌خواهد هند کل گاز توليد شده از اين ميدان را با قيمتي معادل قيمت ال ان جي فروشي قطر به هند، خريداري نمايد.
قطر بر اساس فرمول بازنگري شده‌اي که در دسامبر 2015 مورد توافق قرار گرفته، سالانه 7.5 ميليون تن ال ان جي به قيمت 7 دلار در هر يک ميليون واحد حرارتي، به شرکت پترونت ال ان جي هند مي‌فروشد. اين در حالي است که هندي‌ها به دنبال خريد گاز ايران به قيمت 2.3 دلار در هر يک ميليون واحد حرارتي هستند. به گفته منابع آگاه، او وي ال حاصل است در صورت افزايش قيمت‌هاي جهاني اين رقم را تا 4.3 دلار افزايش دهد.
آنها گفتند، ايران از زمان لغو تحريم‌ها، موضع خود را در مذاکرات مربوط به اين ميدان سختگيرانه‌تر کرده است. منابع مذکور همچنين گفتند، شرکت او وي ال خواهان مذاکره بر سر هزينه توسعه بخش بالادستي اين ميدان است اما اگر ايران معتقد است که مي‌تواند گاز اين ميدان را در جايي ديگر به قيمتي بهتر بفروشد، بايد وظيفه بازاريابي گاز توليد شده و همچنين ساخت پايانه ال ان جي را خود بر عهده بگيرد. ايران و هند ابتدا قرار بود قرارداد توسعه ميدان گازي فرزاد ب را تا نوامبر 2016 نهايي کنند، اما بعدا توافق کردند که اين ضرب العجل را تا فوريه 2017 تمديد کنند.
ضرب‌العجل اتمام مذاکرات بعدا تا سپتامبر 2017 تمديد شد، اما با توجه به بن بست مذاکرات قيمت گذاري گاز، در حال حاضر هيچ ضرب العجل جديدي پيشنهاد نشده است.
ميدان گازي فرزاد ب واقع در بلوک فارسي، داراي 21.7 تريليون فوت مکعب ذخاير گازي است که 12.5 تريليون فوت مکعب آن قابل استحصال است.